Στο κεφαλαιώδες ζήτημα του Νέου Οδικού Άξονα Κρήτης(Β.Ο.Α.Κ.), επανέρχεται με παρέμβαση της προς τον Υπουργό Υποδομών & Δικτύων κ. Καραμανλή και τον Υφυπουργό Υποδομών & Δικτύων κ. Κεφαλογιάννη η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης, οριοθετώντας το πλαίσιο των διαδικασιών και των προϋποθέσεων για την επιτυχή υλοποίηση του εμβληματικού αυτού έργου.
Ο Β.Ο.Α.Κ. μαζί με το Νέο Αεροδρόμιο αποτελούν τους δίδυμους πυλώνες που θα σηκώσουν το βάρος της οικονομικής μεγέθυνσης και ανάπτυξης στην Κρήτη.
Με βάση τις γνώσεις και τις εμπειρίες των εκπροσώπων και των εξειδικευμένων στελεχών της Αυτοδιοίκησης της Κρήτης, διατυπώνονται με σαφήνεια και πληρότητα οι θέσεις και οι προτάσεις της, με στόχο το έργο αυτό να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις της ασφάλειας, ποιότητας και ταχύτητας των μετακινήσεων με συγκεκριμένες προδιαγραφές και σφιχτά χρονοδιαγράμματα.
Καθυστερήσεις στον Σχεδιασμό
Στην παρέμβασή της η ΠΕΔ Κρήτης δεν παραλείπει να αναφερθεί στις μέχρι σήμερα αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στον Σχεδιασμό του Μεγάλου αυτού Αναπτυξιακού Έργου και υπογραμμίζει ότι αποτελεί πλέον καθολική απαίτηση, η επιτάχυνση, αλλά και η άρτια εκτέλεσή του.
Η ΠΕΔ Κρήτης θέτει επί τάπητος όλα τα αναγκαία συμπληρωματικά έργα, και προτείνει τις χρηματοδοτικές πηγές και πλαίσια που μπορούν να εξασφαλίσουν την σταθερή και απρόσκοπτη χρηματοδότηση του μεγαλόπνοου αυτού έργου και κατ΄επέκταση την έγκαιρη ολοκλήρωση, συμπλήρωση και λειτουργία του.
Σημείο κλειδί αποτελεί η ανακοίνωση για ταυτόχρονη υλοποίηση του έργου (από Σητεία μέχρι το Καστέλι Κισσάμου) καθώς επίσης και οι αντίστοιχες πηγές και μοντέλα χρηματοδότησης.
Τέλος, η ΠΕΔ Κρήτης ζητά άμεση και ολοκληρωμένη ενημέρωση στα θέματα σχεδιασμού και προγραμματισμού και προτείνει να καθορίσει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών μια συνάντηση για το λόγο αυτό.
Το πλήρες κείμενο της σχετικής απόφασης της ΠΕΔ Κρήτης έχει ως εξής:
«Ο Νέος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), είναι γνωστό ότι αποτελεί έργο μείζονος σημασίας, τόσο για την ασφάλεια και την ποιότητα των μεταφορών, όσο και για την ώθηση και επιτάχυνση της αναπτυξιακής πορείας του νησιού μας.
Η τοπική κοινωνία σε κάθε δημόσια εκδήλωση, εκφράζει την αγωνία και την απαίτηση της να κλείσει επιτέλους ο κύκλος των συζητήσεων και να περάσουμε στην εφαρμογή και υλοποίηση του.
Το αίτημα αυτό αποτελεί επίσης καθολική απαίτηση των δήμων της Κρήτης και της Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κρήτης για την κατασκευή ενός μεγάλου έργου που οφείλει εδώ και δεκαετίες η Πολιτεία στο νησί μας.
«Είναι γνωστό ότι η Κρήτη αποτελεί προνομιούχα Περιφέρεια, με πολύ ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.»
Η νησιωτικότητα, η γεωφυσική της μορφολογία, η γεωγραφική της θέση στο κέντρο της Μεσογείου, η ανάπτυξη σ’ αυτήν του πρώτου Ευρωπαϊκού Πολιτισμού (Μινωϊκού) και η ύπαρξη σημαντικών μνημείων, την καθιστούν μοναδική περίπτωση και πόλο έλξης μεγάλου αριθμού επισκεπτών, γεγονός που επιβάλλει αυξημένο εθνικό, αλλά και Ευρωπαϊκό ενδιαφέρον για την ανάπτυξή και αξιοποίησή της.
Κορυφαία προτεραιότητα σε μια τέτοια Αναπτυξιακή Διαδικασία πρέπει να αποτελέσει η Σχεδίαση και Υλοποίηση ενός Οδικού Άξονα Κρήτης που θα τη διασχίζει καθ’ όλο της το μήκος, από τη Σητεία μέχρι το Καστέλι Κισσάμου.
Οι επιχειρούμενες μέχρι σήμερα παρεμβάσεις στο ΒΟΑΚ είναι λύσεις χρήσιμες αλλά εμβαλωματικές, που δε μπορούν να τον αναβαθμίσουν σ’ ένα σύγχρονο και Ευρωπαϊκών προδιαγραφών αυτοκινητόδρομο.
Στα πλαίσια αυτά πρέπει να διατηρηθούν οι παρακαμπτήριοι οδοί και τα τμήματα εκείνα που έχουν κατασκευαστεί στις πρωτεύουσες των νομών της Κρήτης. Να γίνουν, όπου απαιτούνται, νέες χαράξεις (με σήραγγες ή νέα τμήματα) προκειμένου ο νέος αυτοκινητόδρομος να είναι σύγχρονος, ασφαλής και περισσότερο ευθυγραμμισμένος για να συντμηθεί σημαντικά ο χρόνος των μετακινήσεων.
Με αυτή την επιλογή λύνονται μεγάλα προβλήματα καθώς:
Α) Έχουμε ένα κανονικό αυτοκινητόδρομο με τα σωστά γεωμετρικά (τεχνικά) χαρακτηριστικά ώστε να έχουμε τις ανάλογες ταχύτητες.
Β)Η απόσταση Ηρακλείου-Χανίων και Ηρακλείου- Λασιθίου θα μειώνεται κατά αρκετά χιλιόμετρα, που σημαίνει πρακτικά ότι θα απαιτείται και λιγότερος χρόνος.
Γ) Αφήνεται όλο το έτοιμο παραλιακό μέτωπο για την ανάπτυξη των τουριστικών επιχειρήσεων και λοιπών εκμεταλλεύσεων με υψηλές δυνατότητες ανάπτυξης.
Το έργο μπορεί και πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα σε 4-5 χρόνια, αλλιώς θα έχει την τύχη του ΠΑΘΕ, ήτοι 20-30 χρόνια.
Η ολοκλήρωση και λειτουργία του Οδικού Άξονα Κρήτης πέρα από τις αδιαμφισβήτητες επιδράσεις στην αναπτυξιακή προσπάθεια, την ταχύτητα και την ποιότητα του μεταφορικού έργου θα περιορίσει σημαντικά και τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων λόγω της επικινδυνότητας του σημερινού οδικού δικτύου.
Η λύση του νέου αυτού άξονα θα συμβάλλει:
Να αναπτυχθεί και ο ορεινός όγκος της Κρήτης που διατηρεί τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά, ένα διαφορετικό περιβάλλον που σήμερα δύσκολα έρχεται κανείς σε επαφή. Με τον άξονα αυτόν επίσης, ο Νότος καθίσταται πολύ πιο εύκολα και με ασφάλεια προσβάσιμος, γεγονός που αποτελεί βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξή του.
Επομένως είναι απαραίτητο ο Οδικός Άξονας Κρήτης να πλαισιωθεί από τις αναγκαίες κάθετες συνδέσεις.
Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται απαραίτητο να εκπονηθεί ειδική αναπτυξιακή μελέτη με αντικείμενο την ανάδειξη των ευκαιριών ανάπτυξης και να προσδιοριστούνοι αναγκαίες υποστηρικτικές παρεμβάσεις στην ευρύτερη περιοχή του έργου του Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:
- Ως προς τις περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις αναμένεται ότι ο αυτοκινητόδρομος θα έχει αποφασιστική συμβολή στην ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, στην αντιμετώπιση της πληθυσμιακής αποδυνάμωσης λόγω του περιορισμού της μετεγκατάστασης στις πόλεις, στην αύξηση της πολιτιστικής επικοινωνίας, στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και στην βελτίωση των συνθηκών ζωής των πολιτών.
- Θα υπάρξει επίσης σημαντική μείωση της ατμοσφαιρικής και ηχητικής ρύπανσης στο ευρύτερο περιβάλλον γεγονός που θα ωφελήσει το νησίκαι το τουριστικό προϊόν.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ:
Α)Ένα τέτοιο έργο όπως ο Οδικός Άξονας Κρήτης, για να μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα και χωρίς χρηματοδοτικά κενά, είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να συνδυάσει μεθοδικά και έξυπνα τους διαθέσιμους πόρους.
Στην κατεύθυνση αυτή, οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης συμπεριλαμβανομένων και άλλων χρηματοδοτικών πηγών ( ΕΣΠΑ, πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, πρόγραμμα Γιούνκερ, πόροι ΕΤΕΠ κλπ.) αποτελούν ένα πολυδύναμο χρηματοδοτικό εργαλείο για να καλύψει πλήρως τις ανάγκες του έργου.
Β)Για τηνέγκαιρη ολοκλήρωση, συντήρηση και λειτουργία του, οι στοχευμένες μελέτες θα υποδείξουν το κατάλληλο σύστημα που διασφαλίζει την εκπλήρωση των παραπάνω προϋποθέσεων και στόχων.
Σημείο κλειδί αποτελεί η ανακοίνωση για την ταυτόχρονη υλοποίηση του έργου καθώς επίσης και οι αντίστοιχες πηγές και μοντέλα χρηματοδότησης.ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΠΑΡΑΘΕΤΟΥΜΕ μεγάλα οδικά έργα που έχουν ολοκληρωθεί στην υπόλοιπη Ελλάδα, χωρίς να αναφερόμαστε στους εγκάρσιους συνδετήριους άξονες ενώ παράλληλα προγραμματίζονται και νέα σε αντιδιαστολή με την Κρήτη στην οποία ο οδικός άξονας δεν έχει μπει ακόμα σε τροχιά υλοποίησης.
- ATTIKH ΟΔΟΣ
- ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΠΑΤΡΑ
- ΓΕΦΥΡΑ ΡΙΟ-ΑΝΤΙΡΡΙΟ
- ΝΕΑ ΟΔΟΣ ΡΙΟ-ΓΙΑΝΝΕΝΑ ΚΑΙ ΑΘΗΝΑ-ΛΑΜΙΑ
- ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ Ε65 ΛΑΜΙΑ-ΤΡΙΚΑΛΑ-ΓΡΕΒΕΝΑ
- ΜΟΡΕΑΣ ΚΟΡΙΝΘΟΣ-ΚΑΛΑΜΑΤΑ-ΣΠΑΡΤΗ
- ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ (ΚΗΠΟΙ)
- ΛΑΜΙΑ – ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ
9.ΑΓΙΟΙ ΘΕΟΔΩΡΟΙ- ΚΛΕΙΔΙ ( ΘΕΣ/ΝΙΚΗ)
Να σημειωθεί ότι δεν αναφερόμαστε στα λοιπά συγκοινωνιακά έργα που έχουν κατασκευαστεί και κατασκευάζονται στην υπόλοιπη Ελλάδα (μετρό, τραμ, σιδηρόδρομος, προαστιακόςκλπ).
Θεωρούμε αυτονόητο ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να ενημερωθεί άμεσα και ολοκληρωμένα πριν την κατάληξη του τελικού σχεδιασμού λαμβάνοντας υπόψη την πρόταση που αναφέραμε παραπάνω.
Για τον σκοπό αυτό, κρίνουμε απαραίτητη μία συνάντηση με την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών& Δικτύων, όπου θα έχουμε την ευκαιρία να ενημερωθούμε για τις βασικές παραμέτρους και το χρονοδιάγραμμα του έργου.
Παρακαλούμε όπως προγραμματιστεί η συνάντηση με την αντιπροσωπεία της ΠΕΔ Κρήτης το επόμενο χρονικό διάστημα».